Když se nad tÃm zamyslÃme, z historického hlediska tomu nenà od vynálezu prvnÃho automobilu tak dlouho. RozhodnÄ› jej lze Å™adit mezi ty novÄ›jÅ¡Ã vynálezy. AvÅ¡ak navzdory jejich souÄasné popularitÄ›, zpoÄátku osobnà vozidla pÅ™ÃliÅ¡ důvÄ›ry nevzbuzovaly a trvalo pomÄ›rnÄ› dlouho, než se uchytily.
Â
Je pravdou, že lidé jsou ve své podstatÄ› konzervativnÃ, a ÄÃm vÄ›tÅ¡Ã je Äeká zmÄ›na, tÃm hůře ji snášejÃ. Nenà tedy divu, že zpoÄátku odmÃtli akceptovat automobily, když byli celý život zvyklà na konÄ›. NehledÄ› na to, že se na zaÄátku ani automobily neobeÅ¡ly bez problémů.
Â
Â
TÃm prvnÃm byla jejich poruchovost. Ta byla mnohem vyÅ¡Å¡Ã než dnes, jak už je u nové technologie zvykem. KonÄ› se tedy jevili jako jistÄ›jÅ¡Ã Å™eÅ¡enà – u nÄ›j jste se nemuseli bát, že se najednou v půli cesty zastavà a už se nerozjede.
Â
DalÅ¡Ãm problémem byla pÅ™ÃliÅ¡ Å™Ãdká sÃÅ¥ ÄerpacÃch stanic. To se pochopitelnÄ› relativnÄ› brzy napravilo, avÅ¡ak ze zaÄátku zkrátka nebylo pomalu kde natankovat. A zase, zastavit se nÄ›kde uprostÅ™ed pustiny jen proto, že nám doÅ¡el benzin, se nikomu nechtÄ›lo. ZvláštÄ› když neexistovaly mobilnà telefony, kterými by bylo možné zavolat o pomoc.
Â
Â
Zapomenout nelze ani na fakt, že tehdejÅ¡Ã cesty nebyly uzpůsobeny automobilům, nýbrž koÄárům taženým koňmi. RozhodnÄ› se tedy nejednalo o hladkou, pÅ™Ãjemnou jÃzdu, kterou známe dnes. A jelikož ani pérovánà nedosahovalo dneÅ¡nÃch kvalit, lze si pÅ™edstavit, jak taková projÞÄka ve voze vypadala.
Â
V neposlednà řadÄ› je nutné zmÃnit fakt, že byly považovány za nebezpeÄné, neboÅ¥ mohly jet pÅ™ÃliÅ¡ rychle. SamozÅ™ejmÄ›, lidé byli tehdy již zvyklà na vlaky, avÅ¡ak Å™Ãdit sami stroj v takové rychlosti, to bylo nÄ›co naprosto nového. Koneckonců, drožka Äi koÄár tažené konÄ›m obvykle jely maximálnÄ› 20 km/h. Osobnà vůz tehdy dokázal vyvinout dvakrát takovou rychlost!
Â
ÄŒasem se vÅ¡ak ukázalo, že automobily jsou zkrátka mnohem lepÅ¡Ãm a výhodnÄ›jÅ¡Ãm Å™eÅ¡enÃm. Jejich obliba stoupala a stoupá dodnes. A zÅ™ejmÄ› tomu tak bude i nadále.